söndag 23 september 2007

Sunkans ansjovisgratinerade falukorv

Jag är i allmänhet väldigt skeptisk till korv som födoämne och känner mig smått chockad över hur populärt detta livsmedel är i min bekantskapskrets. Men här kommer ett recept som är så udda att jag känner mig lite lockad. Det bör tilläggas att det uppskattas av Sunkans kille och en medlem i After Dark, och då måste det ju vara gott! Voilà, sausage lovers!

4 personer
500 g falukorv
1 msk smör/margarin
4 st ansovisfiléer
1 st purjolök
2 msk tomatpuré
1 dl vatten
1 dl kaffegrädde
1 dl riven ost

Servering: potatismos och sallad

Skiva falukorven och bryn den lätt i smör/margarin. Lägg den lätt brynta korven i en ugnssäker form.Gör en sås av mosad ansjovis, 1/4 hackad purjolök, tomatpuré, vatten, kaffegrädde och ost. Häll såsen över falukorven. Om man vill kan man hacka resten av purjolöken och strö detta över korven och såsen.

Gratinera ca 10 min i 250 graders ugn. Lätt som en plätt.

1 kommentar:

Anonym sa...

Detta är en av mina favoriträtter.... Namnet låter kanske mindre lockande, men det är sååå gott