måndag 10 september 2007

80-talsvideor, hur tänkte de? (del 5)

Duran Duran var en grupp med spännande och glamorös image. De personifierade lyx, och även om jag inte direkt gillade deras musik tyckte jag som ung att de var attraktiva. Nu har det gått många år sedan deras storhetstid, och när man tittar på deras videor i dag framstår gruppen mest som svennig.
Videon Rio från 1982 har inte åldrats med charm. Videomakaren har inte nöjt sig med en exotisk miljö, nej då, Rio innehåller en hel del fjantiga inslag där medlemmar i bandet klantar sig. De knockas av badbollar (!!!!) blir bitna av krabbor, fastnar i nät och trillar i vattnet. Ett annat störande moment är att de dekorativa kvinnorna i videon ideligen blir nersprutade med färgat vatten, kanske som en sorts ejakulationssymbol. Fast man får inte glömma att 80-talet var ett årtionde när tokrolighet var okej och miss wet t-shirttävlingar accepterade och till och med populära.

Ingredienser: fotomodeller i färgglada baddräkter, stränder, båtar, groggar, ett naturskönt Antigua.

Min reflektion: Antagligen tillkom de tokroliga scenerna med killarna för att man ville få dem att framstå som skojiga och trevliga, kanske rentav lite folkliga under ytan, och därmed attrahera fler tonårstjejer. Lite sorgligt är att kvinnorna i videon i dag säkerligen skulle anses för tjocka för modelluppdrag. Men kan någon tala om för mig vad tjejen som är utklädd till fågel och smyger omkring på däck fyller för funktion?

2 kommentarer:

Anonym sa...

För tjocka för modelluppdrag! Ja med tanke på att tiden är ur led så kanske det stämmer. Det är för sorgligt...

Det töntigaste är f ö när Simon le Bon "halkar" på bananskalet på bryggan och ramlar ned i vattnet. Jag tror din analys av uppsåtet med videon är korrekt.

Eva sa...

Men han halkar väl inte på bananskalet!? Jag fick se om den flera gånger för att klara ut just detta! Han undviker väl precis att halka på skalet när han får en badboll i huvet... crazy.