tisdag 25 september 2007

Annat var det förr - Då sköt vi småfåglar och sprängde utedass

Insändare i Borås tidning den 4 september 2007:

"Det är otroligt vad folk klagar och gnäller på allt nuförtiden. Och värst är fruntimren. De gnäller på precis allting, att de har för lite i lön och är för få i bolagsstyrelser, att det är jobbigt att föda barn osv.

En av mina mostrar födde sammanlagt åtta barn och inte klagade hon.

Men visst finns det gnälliga män också. Härom veckan var det något nykterhetsivrande politiker som tyckte att skatten på alkohol var för låg! och borde höjas. Och vad skulle resultatet bli av det? Folk skulle ruinera sig p.g.a. alkoholinköp och få gå ifrån hus och hem. Som om det inte fanns nog med bekymmer i samhället.

Ta den där Bush t.ex. Han skickar soldater till andra sidan jorden för att slå ihjäl oskyldiga människor. Vad har de gjort för ont? Se'n kommer de hit med sina moskéer och kebaber.

När min far låg i beredskapen under kriget då fick man äta barkstuvning. Inte frågade dom efter Sushi eller kebab. Men nu skall ungarna ha coca cola och pizza och hamburgare och sprutgrädde och allt möjligt amerikanskt skräp. Inte rör de på sig heller, sitter och glor på TV och datamaskiner. Undra på att de ser ut som gödsvin. När vi var barn då var vi ute i friska luften och pallade äpplen, sköt ekorrar och småfåglar och sprängde utedass. Då hade man kul, det har inte ungarna idag.

Och de här förbannade rondellerna, vad skall man med dom? Man kan lätt tro att man kör radiobil på Liseberg när man är ute i trafiken. Förr dög det med en vanlig vägkorsning och den som hade företräde han körde först. Konstigare var det inte.

Det är väl de här kommunalpolitikerna i trafiknämnden som skall ha nå´t att göra när de inte räknar pengarna de får in från parkeringsavgifterna som höjts för femte gången på två år nu. Man har ju inte råd att ta bilen in till sta´n och handla längre. Men då blir väl de här miljöidioterna nöjda, de tycker ju att vi skall börja köra med häst och vagn igen. Hur man nu skall komma över alla farthinder med ett sånt fordon? Men det struntar väl dom i för de åker ju taxi när dom skall nå'nstans. Varför dom nu skall ha mer bråttom än andra.

När min far låg i beredskapen då fick dom åka häst och vagn och det gick alldeles utmärkt. Det var ingen som klagade på det. Nu är det ett jävla gnäll på allting"

Gustav Abrahamsson - Fyrtiotalist som var med på den tiden det begav sig.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Sprängde utedass???
Det finns ett tomt hål i min vad jag hittills trott innehållsrika barndom. Det längsta jag kom till inom pyrotekniken i unga år var kinapuffar placerade i nykläckta hundfekalier i Pildammsparken i Malmö. Det blev pluspoäng om någon dum förbipasserande gubbe (i min nuvarande ålder ungefär) fick några stänk på brallorna.
/Henke

Anonym sa...

Jag kom aldrig längre än smatterband i brevlådor. Men jag var glad ändå och inte särskillt gnällig

Eva sa...

Jag sprängde aldrig nåt kraftigare än dragbomber. Det gjorde dock min bror J som verkligen levde upp runt Valborg då minsta knatte hade tillräckligt med bomber för att spränga både hus och händer.

åke sa...

Härligt att någon skrivit ner denna! Tack.