måndag 22 oktober 2007

Jag gillar huvudbonader men det är inte ömsesidigt

I dessa mångfaldiga tider när man kan hitta det mesta överallt ställer jag mig frågan varför mössor bara säljs i en enda storlek, one size. Att människor har olika stora kroppsdelar skriver väl alla under på, men när det kommer till huvudet förväntas vi alla vara lika stora. Sedan många år när jag en stor och obesvarad kärlek till huvudbonader. För en tid sedan hittade jag en basker som jag trodde skulle kunna passa, både fysiskt och stilmässigt. Försiktigt frågade jag en kompis om den funkade. När hon mumlade något om "tanterna i ett Kurt Olsson-program" la jag tillbaka baskern på hyllan. För alltid.

Mössor kan jag inte heller ha. Jag har så halkigt hår, och eftersom de alltid är lite för små dröjer det inte länge innan de glider upp och lägger sig ovanpå huvudet.

Jag har alltså ingenting att sätta på skallen när det är riktigt kallt.

Inga kommentarer: