lördag 27 oktober 2007

Amazing Grace

Mitt luktsinne är inte särskilt bra. Det är inte nödvändigtvis dåligt. När jag jobbade i hemsktjänsten där jag ständigt utsattes för förskräckliga kroppsodörer var det faktiskt en tillgång, och jag tror att jag känner mindre röklukt än medelpersonen. Men avloppslukt är jag väldigt känslig för.

Det tråkiga med att ha dåligt luktsinne är att det är svårt att hitta parfymer. Vissa doftfrekvenser känner jag inte alls. En kollega sprejade en gång på sig en doft i ett parfymeri och när hon frågade vad jag tyckte sa jag något lamt om att det luktade fräscht fast jag inte uppfattade det som parfym över huvud taget.

Senaste året har jag kört med den fantastiska parfymen Amazing Grace från Philosophy. (Nej, jag köpte den innan jag ens tänkt på att köpa ny katt) Den luktar rent utan att vara alltför fräsch, om ni förstår vad jag menar. Om jag vill lukta superduperfräscht kan jag uppnå det genom att använda vanlig duschkräm. Och jag är inte fräsch, i alla fall inte i bemärkelsen sportig och naturlig. Men nu är flaskan slut och jag skulle vilja testa något nytt.

Kriterier:
- Det får inte dofta ros. Den doften är fantastisk på rosorna själva, inte på mig.
- Det får inte lukta alltför fräscht, men gärna rent. Inte för lätt eller för tungt.
- Det ska helst vara något som sticker ut eller som inte hela Sverige bär. Jag minns med fasa när alla i gymnasieklassen bar Giorgio Beverly Hills.
- Vanilj är ok, men det får bara antydas. Jag vill inte lukta som en godisaffär.
- "Food scents" är ok, men även här måste det vara diskret.
- Får gärna innehålla mysk, ambra och trä.

Hjälp mig med bra förslag!

5 kommentarer:

Anonym sa...

Jag misstänker att jag har en helt annan policy kring det här med parfymer än många andra medvetna konsumenter i storstan. Så jag kanske inte uppfattas som särskilt seriös och hjälpsam nu, men jag gillar när det är lite enkelt och hippie och inte så exlusiva varumärken. Är t ex nyfiken på Karma parfym från Lush. (Jag kan inte länka för mitt adressfält har försvunnit och jag får inte tillbaka det hur jag än försöker.)
Annars har jag funderat på att skaffa några eteriska oljor från typ Crearome och så stå och blanda & pyssla hemma i köket.

Anonym sa...

Jag har parfymen som uppfyller många av dina krav, men jag kan ju inte tala om vilken det är för då får jag ju inte vara ensam om den ;0)

Anonym sa...

Jag tycker du ska skaffa parfymen Daisy från Marc Jacobs. Argument: Daisy rimmar på Gracie. Need I say more? OK, flakongen är snygg också.

Anonym sa...

Prova Såpa, det luktar fräsit, lite skog, åtminstonde då jag skurar golven, blir det en fin arom.
skojit el hur

Anonym sa...

även en billig parfym kan dofta gott, beror på vilken smak man har, huvudsaken det känns bra för en själv.
Kanel choklad, ädelträ,och mysk varför inte citrus doft.
Parfymälskare