söndag 7 oktober 2007

Gröna prenumerationer

T och jag har bestämt oss för att börja prenumerera på ekologiska grönsaker som levereras varje eller varannan vecka. Vinsterna med detta är främst att man (förhoppningsvis) skonar miljön genom att välja obesprutat samt att man slipper släpa hem så mycket från mataffären. Billigare blir det ju inte, tvärtom, men det bryr jag mig inte om. Vi snackar inte heller om några astronomiska siffror.

Det jag hoppas på är att jag kommer att få inspiration till att laga mat med andra och smaskigare grönsaker än de gamla vanliga.

Jag har kollat på företagen Ekolådan och Årstiderna.

Det här är vad Årstiderna har i sin enklaste låda nästa vecka:


  • Babyleaves från Billeslund,
  • Tomater från Lykkesholm,
  • Purjolök från Billeslund,
  • Citrongräs från African Organic (Uganda),
  • Savojkål från Tinggårdens Ekobruk,
  • Majskolvar från Billeslund,
  • Romanesco från Tinggårdens Ekobruk
  • Potatis från Marienlyst Trädgårdar
  • Färgade morötter från Billeslund,

Inte så trist, va? Man kan prenumerera på fisk och bröd och annat också. Men i vårt fall är det främst grönsakerna som lockar. Vilket av företagen ska jag välja?

8 kommentarer:

Anonym sa...

Jag hittar inga prisuppgifter om lådorna på sajterna. Synd att det här inte nått Uppsala, jag skulle jättegärna prenumerera på en liten låda. Tycker ni ska välja lådan från Årstiderna.

Eva sa...

Minsta lådan från Årstiderna kostar cirka 200 pix.

Anonym sa...

Hur levereras grönsakerna till kunden? Till fots, via cykel, el-bil, extanolbil, hybrid? Eller genom att den stor lastbil kör ut dom? Bör man oxå tänka på...

Eva sa...

Så här står det på Årstidernas sida: "Gällande transporterna från vårat lager till er kunder arbetar vi med att utöka antalet miiljöbilar. Vårat mål är att alla transporter skall ske med just miljöbilar. Under tiden som Årstidernas miljöarbete fortskrider så ser vi till att vara s.k. klimatneutrala. Vi lägger ihop alla våra "minusposter" när det gäller koldioxidutsläpp och ser till samma mängd den binds i Årstidernas skogar. Höstiga Hälsningar Siri"

Anonym sa...

Alltså - ”färgade morötter” i den där lådan - det låter inte jättebiodynamiskt. Men okej snus är snus och rosor är rosor om än... jadajadajada.
Apropå snus, förresten...
Jag är ofrivillig prenumerant på ”blå prenumerationer” från finansdeppet.
Anders ”Svansen på finansen” Borg ska till årsskiftet höja skatten på den lågklassiga förortsprodukten snus. FÖR FJÄRDE GÅNGEN PÅ ETT JÄVLA ÅR!!! En dosa som i oktober -06 kostade 25 spänn går vid nyår upp till 40 pix.
Knasen och Erika gör vågen och jublar för Borgen - om de inte skärper sig emigrerar jag till Kanada.
/Henke

Eva sa...

Ska du hamstra snus nu? Hur länge håller resp. räcker en dosa? Du kan köpa många och bygga en iglooliknande koja i vardagsrummet. Dessutom: Får man snusa i Kanada?

Anonym sa...

Nej, jag ska sluta med eländet. Jag började typ 1975 och vill inte ens tänka på hur många Brasiliens landyta av tobaksplantor jag konsumerat.
Jag kan säkert forma en prilla med lilltån och klacka upp den på plats under läppen. Då är det dags att sluta.
Fråga Svansen vad han har för hang-up på just snus och snusare när du träffar honom!
/Henke

Anonym sa...

Ta Årstiderna då, eftersom dom verkar ha tänkt till ang miljövänliga transporter.