söndag 13 januari 2008

Om fester, identitet och humor

Som de flesta andra människor funderar jag ibland på vem jag är och hur jag framstår för andra. En gång var jag med i en rekrytering för ett jobb, och min medrekryterare som varit med på ganska många anställningsintervjuer hade två standardfrågor som han ställde till alla kandidater för att få fram hur de fungerade:

Vilken humor har du? Här hade han flera alternativ, bland annat pilsnerfilm och Åsa-Nisse, ett annat var Monty Python, och det var det alternativ som låg bäst till hos honom. Vad som är roligast kan man ju diskutera, men visst är humor viktig på ett jobb. Om man inte kan skratta åt eländet ibland så blir många saker tyngre.

Tänk dig att vi ska ordna en fest tillsammans på jobbet, vilken roll intar du? Den här frågan kan man tolka på olika sätt. Antingen som vilken roll man spelar på själva festen eller vilket arbete man utför inför, på eller efter festen.

Själv tar jag hand om frågesporten/lekarna/uppträdandet, gärna både planering och genomförande. Sedan jobbar jag nog i köket eller baren under själva festen. (Vilket får mig att tänka på den här låten.) Eller går runt och fotograferar. Vad jag inte gillar är att städa efteråt. När det gäller det sociala går jag gärna runt och pratar med olika människor under förutsättning att jag är åtminstone lite bekant med någon, det behöver inte vara många, och det bör inte röra sig om jättefester med hundratals människor, för då vill jag bara hem. Och då slutar det ofta med att jag sätter mig på en soffa och bara kollar på människor.

Vad gör du på festen?

Inga kommentarer: