fredag 4 januari 2008

Frysta bullar

Vad är det för människor som köper frysta bullar från Findus egentligen? Jag funderar ofta på människors konsumtionsvanor, utan att egentligen komma fram till något, och just frysta bullar har för mig framstått som något konstigt och onödigt. Ja, inte så meningslöst som den färdigkokta och färdigskalade potatis som en av Sveriges mest framstående manliga artister brukar köpa på Konsum Zinkensdamm förstås, men nästan.

Tills i går.

Det fanns väldigt lite på hyllorna på Hemköp Mariahallen, en gigantisk mataffär i tre plan, och jag ville köpa fikabröd. På brödavdelningen var det värst: Inga färdiga kanelbullar, inget nybakt bröd, ingenting. Faktum kvarstod: Jag ville fika. Baka skulle jag inte hinna. Så till slut stack jag näsan i frysdisken och hittade små bullar av wienerbrödskaraktär. Jag kände hur jag liksom hukade mig i kassan, och rusade ut med bakverken.

De gick ner. Det var rätt goda, faktiskt, men i fortsättningen kommer jag nog inte att köpa frysta bullar om jag inte måste.

5 kommentarer:

Hajcharlott sa...

Kyrkan var storkonsumenter av frysta bullar när jag gick på FgPg. Även min mor hade ett ryck med dom ett tag... Antagligen tills jag lärde mig baka och hon sen fick axla ansvaret att förse min far med hembakt.

Charlott – the goblin girl

Eva sa...

FgPg, det var en företeelse som jag glömt!

Jag bakar helst mjuka kakor.

Anonym sa...

om man inte vill eller orkar knåda deg, är det förträffligt att ha frysta bullar el winebröd i frysen, då gästerna kommer oförhappandes, är det bara ta fram brödet, ugn , mickron , värma , lite florsocker blandat med några droppar vatten, bred på och du kan utspisa dina gäster, och det blir fest.
smaka och njut

Eva sa...

Ja, du har rätt i att det kan vara fiffigt att ha bullar i frysen om man får oväntat besök!

Anonym sa...

Eller så kan man bjuda sina oväntade gäster på goda mackor! Det funkar också. :)