fredag 11 januari 2008

Ett fjärran 80-tal

Ibland känns 80-talet så oerhört fjärran. Mina tonår inföll mellan 1983 och 1989, och det borde ha varit mina bästa år, men nej, det var det inte. Kläderna, musiken, stilen, ja det mesta känns i dag som om det kom från ett parallellt universum.

Sunkan påminde mig häromdagen om den här videon. Om den skulle göras om i dag, vilka skulle vara med, tror ni? Det här är ju trots allt Sveriges sexigaste personer anno 1987.

Karin har nyligen påmint mig om den här videon. Det speciella Stock, Aitken & Waterman-soundet känns väldigt dammigt. Är det någon som tror på en revival?

Samtidigt pågick ett annat musikaliskt 80-tal som var jättebra. Spännande, gåtfullt, snyggt.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Min dinosariehjärna slutade att lyssna på ny musik 1985 ungefär. Möjligen med några Talking Heads-låtar som undantag.
Eva, du har en poäng i att 1980-talet känns väldigt fjärran och kulturellt obegripligt.
1993 hade de som började på JMK terminen efter Erika och mig en återsparksfest. Temat var 80-talsmaskerad.
När jag grävde i garderoben hemma i inackorderingsrummet på Gärdet kom jag på att att allt var från nämnda decennium. Jag kunde på maskeraden och klä mig precis som vanligt. Låtarna som spelades på festen var inte heller retro i min värld, snarare en slags framtid.
/Henke

Eva sa...

Hahaha! Men varför slutade du lyssna på ny musik vid 1985?