lördag 5 januari 2008

Dags att lämna bantningsträsket

I dag skriver Expressen att bantning är ett säkert sätt att bli både dummare och mindre framgångsrik, något som jag länge vetat, men det skadar inte att påminna om det ibland.

– Forskningen visar att kvinnor som bantar får sämre minne och koncentrationsförmåga. De blir så besatta av bantning att de blir psykiskt blockerade, mindre fokuserade och kreativa. Det påverkar förstås hur kvinnorna presterar på jobbet, säger Charlotte Erlanson-Albertsson, professor i medicinsk och fysiologisk kemi vid Lunds universitet till Expressen.

Att förneka sig viss mat, som de flesta dieter går ut på, är heller inget recept för lyckad viktminskning. Tvärtom. När man väl tillåter sig att äta det förbjudna äter man extra mycket.

– Det förbjudna blir extra åtråvärt och vi kompenserar oss, säger Charlotte Erlanson-Albertsson.

Size zero-modet är för övrigt ett nytt och desperat sätt att förtrycka kvinnan, anser jag själv. Det är dags att vi lämnar bantningsträsket. Ta en bulle och bli både smal och glad.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag är rund och rörlig. Så jag tar gärna en kaka till.

Eva sa...

Jag har läst nånstans att det bästa för hälsan är att vara överviktig och vältränad. Så jag ser fram emot en ljus framtid.