tisdag 29 juli 2008

Ett mejl från Filippas lanstingsrådssekreterare

Hängivna läsare kanske minns att jag mejlade till Filippa R den 27 maj. (Det här skrev jag) I dag har jag fått svar, inte av henne utan av en Jessica Rosencrantz.

Så här skriver hon:
"Hej Eva!

Tack för ditt mail till Filippa Reinfeldt, vilket jag har blivit ombedd att besvara. Jag beklagar att svaret dröjt något, vi får väldigt många brev hit.

Vi är väl medvetna om tillgänglighetsproblemen till landstingsfinansierade kiropraktorbesök.

Vi håller just på med en ny upphandling av kiropraktorverksamhet för åren 2009-2011, med möjlighet till förlängning med högst ett år. Upphandlingen avser kiropraktorverksamhet gällande utredning, diagnostik, behandlingsplanering, behandling och uppföljning av behandlingsresultat för patienter med besvär från nacke och rygg.

För närvarande utförs ca 45 000 landstingsfinansierade kiropraktorbehandlingar i Stockholms län till en kostad av ca 11 mkr per år.

I den nya upphandlingen utökas ramen till 16,4 mkr.

Beträffande tillgängligheten står det följande i upphandlingsunderlaget ”Leverantören skall kunna ta emot patienter vardagar minst mellan kl 08.00-17.00, vid behov, kvällstid. Leverantören skall erbjuda kiropraktorinsatser under hela året med hänsyn tagen till säsongsvariationer av behov”.

Dessa så kallade skallkrav kommer vi naturligtvis att följa upp. Det är inte acceptabelt att man inte kan erbjuda landstingsfinansierad vård hela året.

Med vänliga hälsningar

Jessica Rosencrantz
Landstingsrådssekreterare (m)"

Vad tycks? Det har ju gått tre månader, och det är så varmt hemma att det är svårt att tänka, men jag vet inte om jag är nöjd med svaret. De ska utöka budgeten, ok men det där med skallkraven känns lite luddigt. Det är väl landstinget som budgeterat för få timmar. Är det kiropraktorernas fel att det inte räcker? Jag måste få fundera mer.


Jaja, jag fick svar och en ursäkt för att det dröjt, det är bättre än väntat, faktiskt.

1 kommentar:

Anonym sa...

snack snack, jo det är politiker bra på, ska det vara olika inom landet? moderat politik kan alldrig vara bra för arbetare.
snart är det val igen, hoppas de inte har förstört för mycket.
besviken