torsdag 31 juli 2008

Rödvinsfläckar tar man bort med vitt vin

Just nu håller jag på att tvätta. T har fått en jobbig fettfläck på ett par svarta byxor som jag försöker få bort med diskmedel. (nej, jag har inga husmorstendenser i övrigt)

Jag hittade precis ett fläcklexikon som kan vara bra att ha för att få bort fåniga fläckar av olika slag. Myten om att man ska hälla salt på rödvinsfläckar vill jag dock slå hål på. Salt använder man ju för att fixera färger när man färgar kläder och får därför motsatt verkan. Nej, rödvinsfläckar får man bäst bort med vitt vin!

Jag fick en gång en stor rödvinsfläck på min limegröna favorittröja. Då hällde jag vitt matlagningsvin som jag råkade ha hemma över fläcken, gnuggade in det vita vinet, lät det ligga ett bra tag, la hela tröjan i blöt över natten, och när jag sedan tvättade den i maskinen försvann varje spår av rödvinet.

Inga kommentarer: