tisdag 27 maj 2008

Min nya brevkompis Filippa

Till kiropraktorn går man för att man måste, inte för att det på något sätt är mysigt. Såvida man inte är masochist förstås. Tyvärr kan priset bli högt om man går dit under fel årstid. Det har jag skrivit och påpekat för hälso- och sjukvårdslandstingsrådet, aka rikets första dam Filippa Reinfeldt. Nu ska vi se om hon svarar. Det tror jag inte, och i såna fall blir det väl nåt utslätat om lägre skatter och mer i plånboken yadayadayada, och det är ju inte direkt min poäng.

Så här skrev jag:

"Hej Filippa!

Efter några dagars intensiv smärta i ryggslutet, dagar då jag knappt kunnat stå upprätt, gick jag i dag till Södermalms kiropraktorklinik och fick utmärkt behandling.

Mitt jobb betalar en del av kostnaden för den här typen av behandlingar under förutsättningen att man får stämpel i ett högkostnadskort, och det får man på det ställe jag besökte. Så det skulle bli billigt. Trodde jag.

I kassan upplystes jag om att vårdavtalspengarna är slut, och man kan inte få någon stämpel i högkostnadskortet, och ev. frikort gäller inte. Landstinget kommer att upphandla den här typen av tjänster, men nya pengar dröjer till årsskiftet. Så jag fick betala fullt pris.

Att betala en femhundring funkar för mig någon enstaka gång, eftersom jag har ett okej jobb. Skulle det röra sig om många besök vet jag dock att att jag skulle dra mig för att gå.

Men hur går det för människor i låglöneyrken? Och arbetslösa? Att gå till kiropraktorn medför i många fall att man tidigare kan gå tillbaka till jobbet än om man ligger hemma i sängen, vilket i längden leder till färre sjukskrivna och att staten får in fler skattekronor.

Vad har du för syn på detta? Konkreta tips? Ska man alltså se till att få ont i ryggen tidigt på året så att man kan få billigare tjänster?

Hälsningar

Eva"

7 kommentarer:

Anonym sa...

heja Eva, det är stake i dej, hoppas att många fler, skriver till politiker och klagar över allt elände som dom skapat, med sina höga löner kan de inte förstå vanligt folk som kämpar för vardagen, skriv och berätta hur det gick, om hon svarar.
en som också skulle vilja klaga.

Anonym sa...

jag är stolt över dej
mamma

Anonym sa...

jag är stolt över dej
mamma

Anonym sa...

You go girl !!!

Anonym sa...

moderatstyre ,fy fan, var ung och frisk, välavlönad, då fixar sig resten.
upp till kamp, undra vad Mona S skulle säga om detta, det går bra kritisera moderaterna, men vad gjorde de själva, förutom skaffa sig höga löner på arbetarnas bekostnad.
rävar är de alla

Anonym sa...

Det verkar inte vara någon bra behandling. Lasse och Tina går till naprapat och det brukar bli bra på en gång.
Mona

Eva sa...

När smärtan kom hade jag precis avslutat en behandling mot min ihållande huvudvärk hos en naprapat, och jag är mycket nöjd med henne och kommer att gå dit igen om det behövs.

Att det blev kiropraktor nu beror på att min doktor sa att "jag får inte rekommendera dig att gå till en kiropraktor, men jag skulle ha gjort det" och att jag fick tag i en som ligger uppskattningsvis 500 steg från min bostad. Dessutom trodde jag ju att det skulle bli billigare än naprapaten.