söndag 30 mars 2008

Retrosoppa på söndagskvällen

Soppa är gott. Fast det kan också vara alldeles vansinnigt oaptitligt. Ingen kommer till exempel någonsin att kunna få mig att äta champinjonsoppa på burk. Jo, kanske, under pistolhot.

Miss E, som är vegetarian och lagar en massa goda soppor hela tiden, hävdar att hon gör en champinjonsoppa som är god - med mycket grädde och konjak. Denna soppa hoppas jag snart bli bjuden på.

I går fick jag boken Lisens soppor av min kompis Katarina. I den har jag hittat ett smaskigt recept på broccoli- och ädelostsoppa som jag håller på att tillreda. Mysigt med lite retromatlagning ibland!

Lisen har en egen webbplats, Lisens skafferi, där man kan hitta många recept, gissningsvis från hennes 19 kokböcker. Lisens soppor vann för övrigt designpris vid Kokbokens dag i Grythyttan 2005.

Inga kommentarer: