fredag 14 mars 2008

Bra restauranger i London

Under min tripp till London hann vi inte med något rajtantajtan, om man med det menar nattliv. Däremot åt vi väldigt bra mat. Jag vill därför tipsa om två restauranger:

Al Tanoor ligger vid Marble Arch, på Edgware Road 60, nära Oxford Street. Området kryllar av kaféer där män sitter och röker vattenpipor och affärer som säljer arabisk mat. Al Tanoor ser ganska trist ut från utsidan, men be servitören plocka ihop några libanesiska smårätter till dig och ditt sällskap och jag lovar att du kommer att bli nöjd! Prisvärt och väldigt, väldigt gott. Tabbouleh, hummus, kycklingvingar med syrlig sås, lammkorv, aubergineröra mmmmmm..... Ett extra plus också för den något nervösa (väldigt unga) men söta servitören.

Ett annat bra ställe är Wong Kei, ett kinahak i China Town, nära Leicester Square. Där får man fyra (eller fem?) rätter för tolv pund, och huvudnumret i menyn är crispy duck, där ankan skärs upp i små bitar vid bordet och sedan läggs i mjukt bröd tillsammans med hoisinsås och gurka, rullas ihop och njuts med en kall Tsing Tao-öl. Tar man ingen meny finns det hundratals rätter att välja mellan. Miljön är lite skum, och Tarantino skulle mycket väl kunna förlägga en scen i en film här. Tidigare hade restaurangen rykte om sig att ha väldigt otrevlig personal, men det var inget som jag och mitt sällskap märkte något av, tvärtom.

Inga kommentarer: