måndag 17 mars 2008

Biblioteksälskare

I dag när jag knatade hem i surblötregnsnöslasket såg jag en tjej med en sån här kasse. Naturligtvis var jag tvungen att kolla upp vad "Library Lovers" är för något. Jag vet att jag har åtminstone en handfull läsare som är bibliotekarier, och ni känner ju säkert till det här.

Men för er andra kan jag berätta att det är Svensk Biblioteksförening som fram till valet 2010 genomför en kampanj med syfte att öka det politiska engagemanget för de offentligt finansierade biblioteken. De har bland annat intensifierat sitt opinionsbildande arbete genom att ta fram rapporter som på olika sätt belyser bibliotekens situation. De bearbetar politiska beslutsfattare och deltar till exempel i Almedalsveckan.

Jo, biblioteken behöver kärlek, och de rosa prylarna är ju söta, men är svenska ett fult språk helt plötsligt?

Läs mer om Library Lovers här

4 kommentarer:

Hajcharlott sa...

Jag fick en knapp från dom på senaste bokmässan, men den hamnade någonstans i gömmorna...

F.ö. så tror jag att jag har stött på ett av de fulaste orden på svenska någonsin: delfående! Otroligt fult!

Anonym sa...

Jag har en knappar på två av mina väskor för sakens skull. Jag är ju bibliotekarie även om jag just nu heller skulle vilja vara vad som helst utom det. Jag skulle vilja jobba med vuxna människor. Nej jag är inte skolbibliotekarie. Jag pratar om arbetskamrater. Så nu är jag Micke för jag vill inte vara mig själv. /Micke

Anonym sa...

Interesting.(Och kunskap har blivit "mackt" men det är förstås en skojig ordvits.)

Har faktiskt inte tänkt på detta tidigare, även om jag också är en av dem som springer runt med den snygga knappen på väskan.Och det ska väl låta snyggt också. Då duger kanske inte svenska. :o)
/Sara

Eva sa...

Delfående är fult, men svenskans fulaste ord är väl ändå särkullbarn! Det låter ju inte klokt!