söndag 20 mars 2011

Dagens burleskloppis


I dag har jag varit på burleskloppis i en festvåning på Brunnsgatan här i Stockholm. Min granne Louise skulle egentligen ha följt med, men hon kände sig febrig och stannade hemma. Det var nog lika bra, för det var knökfullt med folk och mycket varmt. Inget lämpligt ställe om man känner sig krasslig med andra ord. Ja, den lilla suddiga bilden här till vänster visar hur det såg ut ungefär. Fast det fanns mycket fint att titta på när ögonen väl vant sig vid mörkret: paljetter, plymer, korsetter, strumpor, smycken och klänningar. Det var också kul att spana in alla besökare med fina retrokläder och 40-talsfrisyrer. Utbudet var bättre än på vintagemässan, tycker jag. Orkanlia var där och visade upp sina fina grejer. Jag fastnade även för Marika Smith och hennes härliga minihattar och de skojiga röda skorna med fåglar på. Dem skulle jag säkerligen hade köpt om de funnits i min storlek.


















Burleskartisten Lady Franscesca uppträdde medan jag var där, men det enda jag såg, trots att jag är lång och stod nära scenen, var en röd behå ungefär. Till slut fastnade jag för en en Bettie Page-klänning. Jag blir alltid lika förvånad när jag hittar begagnade kläder i storlek XL. Annars brukar sådana plagg ofta vara i väldigt små storlekar. Folk var ju mindre förr och av någon anledning verkar inte folk som drar large eller större vilja lämna ifrån sig sina saker.

1 kommentar:

Konjies.blogspot.com sa...

Nej så söta!
Speciellt skorna!
Skulle man kunna få veta hur du gjorde?