tisdag 5 augusti 2008

Slutet för Insektenkiller

En av mina absoluta favoritprodukter har gått ur tiden. Nu snackar jag inte om mat. Eller smink. Utan om bekämpningsmedel.

Sedan ett antal år tillbaka för jag ett nederlagskantat krig mot världens äckligaste insekt: pälsängern. Den bor i min garderob och äter hål i mina ylletröjor, strumpor och trosor. Extra smaskiga är de finaste kläderna, som pälsängern, trots sin mycket lilla hjärna lyckas lokalisera. Enda sättet att bekämpa den är att städa, städa, städa. Det påstås ibland att de vidriga rackarna dör om man stoppar tröjorna i frysen under ett par veckor. Men det stämmer tyvärr inte. Att stoppa kläderna i torkskåpet och ställa det på 60 grader kan funka eftersom de sägs dö vid 58 grader, men alla textilier tål ju inte det.

Därför var jag glad att sprejen med det fantasieggande namnet Insektenkiller fanns att köpa i järnhandeln. Det behövde man inte använda gasmask för att kunna använda, och man kunde spreja det direkt på kläderna. Så det kändes inte speciellt farligt. Och den höll insektsbeståndet i schack om man dessutom torkade ur garderoberna ofta.

Men nu har Kemikalieinspektionen beslutat om saluförbud och användningsförbud för Insektenkiller. (Beslutet grundar sig på Europakommissionens beslut 2007/565/EG) Så jag har terrat vissa polare som bor i närheten av av järnaffärer som kanske kanske har en dammig flaska kvar på en hylla. Inget napp.

Om du har en flaska: Håll hårt i den. Använd medlet medan du kan. Sedan kommer ängrarna tillbaka. Med förnyad styrka.

(Fotograf Lennart Falk)

Inga kommentarer: