söndag 3 augusti 2008

Ösigt med Solomon Burke



Nyligen besökte den amerikanske musikern Solomon Burke Stockholm. T:s band är döpt efter Solomons låt Stupidity, men herr Burke är nog mest känd för låten Everybody Needs Somebody To Love från filmen Blues Brothers.

Solomon och hans 13-mannaband intog scenen på Debaser Medis och körde en svängig blandning av kända soullåtar och Solomons egna alster. Det är inget fel på gubbens röst trots att han hunnit fylla 68 eller 72, lite beroende på vilken källa man läser.

Efter en stund tyckte Solomon att det kändes trist med staketet framför scenen och uppmanade vakterna att låta ett gäng tjejer komma upp på scenen, och jag och Miss E hängde på. Vi stod en stund framför scenen som var full av dansande kvinnor i olika åldrar, tills jag bestämde mig för en liten kupp. Jag skrev på en lapp att min man döpt sitt band efter låten Stupidity, hoppade upp på scenen (helt plötsligt var rädslan för att kjolen skulle åka upp så att jag visade trosorna som bortblåst), sprang fram till Solomon och lämnade lappen. En vakt fick syn på mig och drog (med all rätt)ner mig från scenen. Men min kupp gjorde verkan, för efter en stund sa Solomon att han hade fått en "request", och han körde en bit av den önskade sången. Tyvärr kunde inte bandet hänga med, så det blev långt ifrån hela.

Efter spelningen väntade vi vid scenen för att få en glimt av gubben. T, Stupiditys basist Anna och jag fick träffa honom och snackade lite både med Solomon och hans körsångerskor. En var för övrigt en av hans 13 döttrar, den andra ett av hans 89 barnbarn...

Han fick Stupiditys skiva och jag tog några bilder. När vi skulle gå pekade han på mig och sa:
- And you...Keep managing!
- Yes I will! svarade jag.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Miss E? Du menar inte Miss A?

Anonym sa...

Vilken historia! Och snygg frisyr. (Då tänker jag i första hand på dig och inte på Solomon Burke.)

/Sara

Anonym sa...

Vad kul att se bilden på resultatet av den tappra väntan, och så himla coolt att det fungerade, bra jobbat!!! Och årets kommentar ju, från Pastor-Love. Bra foto! Och han ser ju pigg ut med tanke på omständigheterna. Det var en kväll att minnas!
Kram från Miss Lovequeen-E!