söndag 17 augusti 2008

Ett intressant personlighetstest

Jag älskar personlighetstest, både oseriösa av typen "Vem är du i Mupparna?" (Gonzo) eller "Vilken superhjälte är du?" (Neo i Matrix, vilket är toppen fast jag ännu hellre skulle vilja vara Ellen Ripley i Alien) och seriösa, av typen Myers-Briggs.

Jag har gjort Myers-Briggs hos en psykolog en gång, och jag tycker att resultatet stämmer mycket bra. Flera av mina kompisar har också gjort testet, och även där tycker jag att mycket stämmer. Olika versioner cirkulerar på nätet. Bland annat en supersnabb där man genom fyra frågor får veta om man är extrovert eller introvert, om man föredrar sinnesförnimmelser eller intuition, om man föredrar tanke eller känsla, och om bedömning eller perception är det som dominerar.

I dag hittade jag en ny quiz som är löst baserad på just Myers-Briggs, och det gav ungefär samma resultat som det stora seriösa testet brukar göra.

Så här är "såna som jag":
Kreativa, handlingskraftiga och snabbtänkta. Duktiga på många saker. Tycker om att debattera och kan vara angelägna om att få sista ordet. Entusiastiska över nya idéer och projekt, men kan brista i förmåga att hantera vardagliga rutiner. Oftast frispåkiga, uppriktiga och bestämda. Uppskattar att umgås med andra och är själva stimulerande sällskap. Utomordentlig förmåga att förstå komplicerade koncept och finna logiska lösningar på problem.

Kommentar: Jo, det här stämmer bra. Jag är verkligen ingen rutinmänniska och har svårt för koncept som innebär att man exempelvis tränar en viss sak en viss veckodag, det gör mig stressad och uttråkad eftersom jag vill hålla alla dörrar för roliga saker öppna. (Men jag uppskattar människor som gillar rutiner och är duktiga på administration.) Jag tror dock inte att jag är en person som måste ha sista ordet.

Karriärer som skulle kunna passa Eva H:
Entreprenörer, jurister, psykologer, fotografer, konsulter, säljare, skådespelare, ingenjörer, forskare, uppfinnare, marknadsförare, programmerare, komiker, analytiker, kreditrådgivare, journalister, psykiatriker, PR-ansvariga, designers, skribenter, artister, musiker, politiker.

Kommentar: Jag har läst 60 poäng juridik, psykologi var ett favoritämne i gymnasiet, i min ungdom spelade jag mycket teater, jag uppträdder som komiker regelbundet, jag har flera uppfinningar i huvudet, journalistutbildning har jag, och jag skriver mycket på jobbet.

Testa dig själv här! Eller, ännu bättre, leta fram ett utförligt Myers-Briggs-test på nätet!

3 kommentarer:

Anonym sa...

Jag tycker det stämmer mycket bra. /Karin

Anonym sa...

Mycket intressant!

Jocke sa...

Det stämde riktigt bra även för mig jämfört med liknande "riktigt" test jag gjort. Introvert och analytisk...