onsdag 21 maj 2008

Att leva i Stieg Larsson-land

Det ger en extra krydda att läsa böcker som utspelar sig på platser där man varit. Och Stieg larssons trilogi utspelar sig precis där jag bor. Mikael Blomkvist bor på gatan där min stampub ligger. Lisbet Salander bodde i första boken där jag bodde förut. Ibland ser jag Paolo Roberto i krokarna, en kille som existerar både som romanfigur och som verklig person. Och i dag åt jag en extremt sen sushilunch precis bredvid Kaffebar där de hängde i böckerna. Jag är nästan en del av böckerna.

Nyss läste jag i SvD att man ska börja arrangera stadsvandringar här på Söder - i Mikaels och Lisbets fotspår.
Tydligen blir det även deckarvandringar i miljöerna där Jens Lapidus böcker utspelar sig. Det känns inte lika intressant. Jag vistas aldrig vid Stureplan, jag har ännu inte läst någon av Jens böcker, och jag vet väldigt lite om honom. (Jag har dock under en mycket kort period jobbat med hans far, men nära skjuter som bekant ingen hare)

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag fick ett inlägg i min blogg idag. En länk till ett band som har gjort en grej av att musiken ska vara helt gratis. Både som mp3 och wav.
Musiken är lite drömsk och verkligen skitbra! Gå in o lyssna:

www.myspace.com/magnacartacartel

/Malin

Anonym sa...

Klart man gillar böcker med omgivning där man bor eller åtminstone känner väl till. Jag gillar ju första boken i en trilogi som utspelar sig på Sandhamn.