lördag 23 februari 2008

En melodifestivalsjycke, typ

Trots att vi har massor av kanaler var det väldigt lite som var sevärt på bilderburken i går. Så jag hasade ner till videobutiken på Hornsgatan i jakt på något bra. När jag skulle betala fick jag syn på en jättelik brun hund som stod bakom disken och kollade in mig.

Jag: Vilken fin hund! Vad heter du då?
Killen i kassan: Eskobar.
Jag: Ska han också vara med i Melodifestivalen?
Killen i kassan: Jaså, ska de vara med?
Jag: Ja.

Fantastiskt att det finns nån som intresserar sig mindre än jag för det där spektaklet.

Sedan blev det dokumentärkväll i hemmet. Först såg vi en dokumentär på tvåan som handlade om Roman Polanski. Om jag inte varit intresserad av honom och hans ofta lysande filmer hade jag slutat titta, för dokumentären var tråkig på ett sjuttiotalistiskt sätt. Roman blev intervjuad framför ett fönster, och till slut satt jag mest och funderade över utsikten. Tänk om en liten fågel skulle flyga förbi? Eller om en kille skulle ses cykla i bakgrunden? En flicka med hopprep? (Ja, ni fattar.)

Därefter såg vi filmen jag hyrt, Michael Moores film Sicko. Och jag insåg att om vi bott i USA hade vi fått sälja lägenheten och flytta hem till mina föräldrar eller till brorsan om någon av oss drabbats av en kronisk sjukdom. Sjukvård är en mänsklig rättighet och ska inte ges endast till den som har pengar.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Vad är Eskobar? /Henke

Eva sa...

Det är en popgrupp. Som var med i kväll.