onsdag 14 november 2007

Ville inte synas med Sångfågeln

I dag signerade en av Sveriges största kvinnliga Sångfåglar sin nya julplatta på Åhléns City i Stockholm. Jag är inget fan, men Sunkan är det och hon jobbade ute på den avlägsna ön i dag, så jag gick dit eftersom jag ändå var inne i stan på en kurs.

Kön var jättelång och en vakt uppskattade att jag skulle bli tvungen att stå där i cirka en halvtimme innan jag kom fram. Jag har inte varit på så många skivsigneringar förut. För några år sedan signerade den där walesiska gruppen som gör låtar om spanska inbördeskriget sin nya platta just på Åhléns. Kön var ganska lång, men den avverkades snabbt och jag växlade några ord med killarna och fick min cd signerad. Nu var situationen en helt annan.

Sångfågeln hade med sig tre assistenter, varav en vid ett tillfälle gick fram till Sångfågeln och gav henne en omotiverad kram mitt under signeringen. De flesta som stod i kön lät sig fotograferas med Sångfågeln och många lämnade blommor, nallebjörnar och andra presenter. Tjejen före mig i kön köpte plattor för 1200 kronor.

När det var min tur gick jag fram, hejade på Sångfågeln och sa med emfas att Sunkan är hennes största beundrare. Sångfågeln signerade och jag tog några bilder.

- Vill du att jag tar en bild på er tillsammans? frågade en av assistenterna.
- Öhhh, nääää, sa jag, halade fram högerhanden och tackade en chockad Sångfågel som inte riktigt visste hur hon skulle bete sig. Alla vill väl kramas med henne på bild?

Sedan vände jag på klacken och gick. Mission accomplished.

Inga kommentarer: