fredag 9 november 2007

Lubb - en smaskig fisk

På vägen hem från jobbet satt jag och ondgjorde mig över palsternackan, som jag anser vara den i särklass tråkigaste rotsak som finns. Fast sen kom jag hem och hittade ett recept på lubb med rödlöksragu och potatis- och palsternackemos, och hela anrättningen visade sig vara en riktig hit.

Jag beställde ju lubb från Årstiderna den här veckan (tillsammans med grönsakslådan som givetvis innehöll palsternackor), och jag funderar på varför jag inte tidigare ätit denna goda fisk.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Var lite försiktig med lubben. Den lever på/vid de relativt nyfunna korallreven som faktiskt finns i våra vatten. (Tror ni mig inte så titta på Klorofyll på Kunskapskanalen imorgon kl. 21.00 - där jag f.ö. kommer att vara med nästa lördag.) I jakten på lubben kan man alltså förstöra dessa känsliga habitat. Den finns dock inte med på några rödlistor eller i WWF:s fiskguide just nu, men man kan ha detta i åtanke.

Anonym sa...

Här finns den omnämnd

http://www.wwf.se/show.php?id=1133548

Anonym sa...

Jag tycker du har litet fördomar mot palsternackan. Men nu verkar du se litet ljusare på palstrisen, som jag snarast tycker är en ganska underskattad rotsak. Finns ju bättre rotisar, men även sämre. Palstris=helt ok!