tisdag 20 november 2007

Mer svinsvål i maten?

I dagens Expressen tipsar Charlotte Perelli om vegetarisk mat, bland annat lagar hon en vaniljpannacotta.

Men vänta nu, receptet innehåller gelatin, ett geleringsmedel som utvinns ur kollagen, vilket är det huvudsakliga proteinet hos däggdjur. Det vanligaste förekommande gelatinet, som oftast används inom livsmedelsindustrin, är tillverkat av svinsvål, men även gelatin av nöt är vanligt förekommande. Råvaran härstammar från slaktbiprodukter från djur som vid veterinärkontroll godkänts som människoföda. Ah, det låter väl både smaskigtoch vegetariskt! Inget är väl så härligt som slaktbiprodukter efter maten?

Och här har vi någon annan som inte äter kött längre.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Jag säger bara, OJ, det hade jag ingen aning om, då jag gick runt i Kassel och tittade på Documentas konstutbud att man hade en sådan "vego" kompis i stan, men han kanske blev påverkad av deras digra korvutbud, mycket färgrika kyldiskar vill jag lova!

Anonym sa...

Ja vem vill ha pannacotta ändå!? Men cannelonin låter bra, fast lustigt, i receptet ligger dom ner, och på bilden står dom upp, staylister! kram miss E, ps, har du sett att Victoria Silstedt var i stan...gjode debut som "nästan" papparazzi :-)

Eva sa...

Det finns de som påstår att jag och Silvstedt gått på samma skola, men det har jag inget minne av. Det var nog inte samtidigt. När jag ser henne i tidningar brukar jag tyst nynna för mig själv: "I've got the brains, you've got the looks, let's make lot's of money!" (Fast det är ju bara hon som tjänar några större summor pengar)