måndag 16 juli 2007

Den sista vilan?


Periodvis lider jag av hjärtklappning. Då känns det som om jag har en skenande buffelhjord i hjärttrakten. Eller som om jag står en decimeter från ett godståg som blåser förbi i 200 knyck. Konstigt nog känns det också som om jag vore en liten leksak som drivs av batteri och som inte längre orkar sjunga Happy birthday eller slå i cymbaler i den takt som det är meningen. En duracellkanin med dåligt batteri, helt enkelt.

När jag känner buffelhjorden nalkas brukar jag gå och lägga mig i ett vilrum på jobbet. Eller vilorum som det står på skylten.

Så här står det om vilorum i Wikipedia:

"Ett vilorum är den plats en avliden person placeras för den sista vilan, dvs. en grav. Ej att förväxla med vilrum."

1 kommentar:

Unknown sa...

Har sett denna felskrivning flera gånger, alltid med lika skräckblandad förtjusning, har dock dragit mig för att släntra in och ta mig en nap, såpass skrockfull är jag...
Fascinerande är också förväxlingen mellan beryktad och ryktbar, tror t ex jag i nån skvallertidning såg en flashig ("reklam")rubrik om "Lundsbergs anrika och beryktade internatskola" (dubbelt kul eftersom det ju har framkommit en del mindre smickrande saker om denna ryktbara skola).