tisdag 4 augusti 2009

Nej, nu är det dags att köpa spikmatta

I många generationer som föregått min egen har det ansetts skamligt för kvinnor att göra ingenting. Efter många timmars slit på bondgården gick det inte an att sitta och jäsa framför brasan sedan ungarna lagt sig, nej då, strumpor skulle stickas eller stoppas och grytlappar virkas. Kanske är det en nedtonad men ändå ärvd syn på kvinnan som gjort att spikmattan blivit så kontroversiell. Tusentals kvinnor som bara ligger på sängen och gör ingenting! Huvva!

Jag har inte köpt någon spikmatta, främst av utrymmesskäl, men även för att jag haft annat att lägga en femhundring på, fast nu känner jag att jag bara måste skaffa en. Att de skulle bota diverse sjukdomar tror jag inte ett dugg på, och visst är marknadsföringen löjligt aggressiv, men jag känner många (icke-flummiga) personer som vittnar om hur behagligt avslappnad man blir sedan man låtit kroppen aktivera sitt eget knark.

Alltid lika läsvärda skribenten Ann-Charlotte Marteus skriver om det här fenomenet i dagens Expressen: Rör inte min spikmatta

Hörni tjejer, nu går vi och lägger oss och gör ingenting. Med eller utan spikmatta.

3 kommentarer:

Anonym sa...

prova spikmattan hos någon kompis före du köper en, det sägs att det blir en skön känsla efteråt, troligen bara för man sluppit från det onda, för ont gör det.
skeptisk bör man vara mot alla som försöker lura alla som inte mår så bra, mycket stålar finns där för lurendrejare.
lycka till

Josef Boberg sa...

Spikmattan jag köpte för ca två månader sedan finns det en hel del om här - och lite historia om saken som sådan finns det här.

Hajcharlott sa...

Jag tycker att det är skönt att ligga på den, men främst på morgonen medans jag piggnar till.