söndag 5 april 2009

Söndag - hälsporre, städning och "gratissoppa"

I dag har T och jag städat hemma. Dammsugit och torkat golven, skrubbat och sprejat mot pälsängrar i badrummet. Nu har jag kokat en jätteladdning med grönsakssoppa på sånt i kylen som ändå sjöng på sista versen: ett par småledsna rödbetor, enstaka morötter, vitkål från ett huvud som bara är i vägen, vitlök m.m. Soppan blev knallrosa, så jag slängde i en burk passerade tomater också. Det funkar liksom inte med knallrosa mat.

Jag läste i går en inspirerande artikel om en snubbe som var nån sorts ambassadör för matlådor. Han kokade också soppa på lök och sånt, och han valde att kalla det för gratissoppa eftersom kostnaden bara blir runt en krona per portion. Om du har flyt kan du nog läsa artikeln här.

Efter gårdagens traskande på stan har jag ont i vänster häl. Det är nog min gamla "kompis" hälsporren som blommat upp med förnyad styrka. Ännu ett bevis för att bra skor är ett måste. Det här är en krämpa jag sluppit om jag varit smartare som ung.

Ja, jag vet att det här inlägget är ruskigt pensionärsaktigt, men man kan ju inte leva la vida loca jämt!

4 kommentarer:

Anja sa...

Hej tjejen, knallrosa mat har jag nog bara ätit en gång, vi blev bjudna på iransk mat (tror jag) på jobbet en gång, men annars var den faktiskt riktigt god (!)

Vad beträffar dina pälsängrar, sluta städa - gör något konstruktivt istället. Här kommer dagens tipps: röd ceder :D gå in på http://www.rodceder.se och beställ lite trä och olja. Ja va så jäkla trött på att städa, jag städade inte ens innan jag började rödcederkuren. Testa vetja. Jag fick dem själv rekomenderat och har handlat till grannarna från dem. Tack för en sjyst blogg.

Eva sa...

Jo, jag har också börjat med rödceder och det funkar utmärkt i mina garderober. Inga kläder har ätits upp sedan jag började, det är väl som det sägs att ängarna tycker att rödcedern luktar soptipp. Jag sprejar numera endast på toan.

Malin sa...

Jag satt och kollade på rent hus förut och blev glad åt deras förslag om eterisk olja. Det var inte förens förra veckan när jag hamnade här av en slump som jag fattade att TV4 tanterna menade rödcederolja när de sa eterisk olja. Tack för att ni pekade mig i rätt riktning (de har redan börjat försvinna :)

rödceder.se sa...

Kombinera gärna olja med trä, oljan förkortar fördrivningstiden avsevärt, men är tyvär likt andra oljor flycktigt.

Träet har en livslängd på flera år, slipa gärna med fint sandpapper för förnyad effekt, eller droppa lite rödcederolja.

Vänligen; rödceder.se - leverantör Rent Hus programmet - TV4