lördag 18 april 2009

"Fyra av tio bilister på E4 struntar i att blinka vid omkörning"

När jag för några år sedan tog körkort här i Stockholm var det två saker jag alltid tog upp med bilskollärarna, och gudarna ska veta att jag slet ut många. Bägge möttes av total förnekelse och så kraftiga huvudskakningar att lärarna hade kunnat få whiplashskador enbart av nekandet.

Den första saken var att det faktiskt är svårare att köra bil i Stockholm än i exempelvis Skellefteå. ("Det är precis samma trafikregler och samma bilar där.") Att bilarna som trängs på vägarna är många fler i storstaden, både i faktiskt antal och när det gäller bilar per kvadratkilometer, och filerna och rondellerna, förlåt, cirkulationsplatserna, betydligt fler spelar tydligen ingen som helst roll.

Det andra var att förbluffande många bilister struntar i att använda blinkers vid svängar och omkörningar. Nu har i alla fall DN gett mig rätt. Mätningar som DN Motor gjort visar att fyra av tio bilister på E4 struntar i att blinka vid omkörning. Lika många syndar vid sväng i vissa korsningar i Stockholm och Göteborg.

Läs artikeln i DN: "Att inte blinka kan leda till olyckor"

1 kommentar:

Gunilla sa...

Jag har haft körkort sedan 1977 och dessutom sedan länge märkt att disciplinen på vägarna har blivit sämre. Jag har undrat varför och tänkt mig en orsak blandad av sämre skolutbildning allmänt samt felaktigt verklighetsflyende bilreklam. "Den lilla människan" som sätter sig i "drömbilen" och försöker flyga iväg... eller som isolerar sig i den extra försiktiga miljö-och säkerhetstestade"trygghetsmaskinen"-helt utom räckhåll för omgivningens trafik. Jag är så gammal så jag funderar på att bara köra långa sträckor på nätterna och i större städer lika så. Där är förhållandena extrema och den specialplanerade trafikmiljön i viss mån upplagd för passivitet - bortsett från den passivitet, som köbildningen dessutom medför där. Filbyten sker som vid backskidåkning, slalom. Det är hemskt hur det har blivit! Det är mycket svårare att köra bil i större städer än i mindre, det tycker jag också.
Det är bra att polisen fått upp ögonen. Hälsningar från Skellefteå.