måndag 8 september 2008

Vad skulle Viggo Mortensen ha gjort?

Förra veckan blev jag utsatt för ett omotiverat påhopp av en man som ville visa sin makt. Någon som ville prova en härskarteknik, möjligen bara för att jag är tjej och därigenom representerar något som han ogillar.

Mina känslor och mitt förnuft har sedan dess kämpat om makten medan jag gått runt och känt mig olustig i största allmänhet. Och tänkt att jag önskar att det fanns ett piller som gjorde att jag kunde glömma att vissa personer ens existerar. För jag bryr mig inte om vad den här personen tycker, men jag är chockad över hur otrevlig man kan vara.

Nu har jag en ny strategi; oavsett vilka negativa saker som än händer tänker jag "Vad skulle Viggo Mortensen ha gjort?"

Viggo är inte femtio än. Han ger ut diktsamlingar, lirar jazz, spelar i storfilmer, målar tavlor, talar förutom engelska och spanska även danska, svenska, norska och lite ryska, och medan han filmar på någon avlägsen ort passar han på att kreera en fotobok om hästar. Bara för att han kände för det, verkar det som. I samband med att han spelade in fantastiska Eastern Promises åkte han till Ryssland för att checka in den ryska maffian och hur den beter sig.

Allt det här skulle han inte klara av om han satte sig ner och oroade sig. Han kör nog bara på, tror jag, låter sig drivas av nyfikenheten och bryr sig inte om dumma människor som säger att han inte kan. Eller inte får. Å andra sidan är han ju man, och jag tror inte att han så ofta blivit utsatt för någon "lilla-gumman-nu-ska-jag-som-är-en-klok-man-berätta-hur-man-gör-på-riktigt-så-att-du-får-känna-dig-riktigt-dum-medan-jag-får-känna-mig-stor-och-stark-attityd". Han behöver inte heller fundera så mycket över kläder, smink och frisyr.

Jag vill vara som Viggo. Göra kul saker utan att någon stoppar mig. Gör mig till Viggo. Nu.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Du ÄR redan Viggo! Jag tror på dig! Du behöver bara göra det själv så är saken biff sen.

Anonym sa...

Hoppsan, jag upptäcker nu att det finns minst två människor som heter Karin i ditt liv (och som kommenterar din blogg), så jag döper härmed om mig till Karin 2. Det var alltså Karin 2 som skrev ovanstående kommentar. Karin 2 är hon som jobbade på din senaste arbetsplats. Så, ordningen är återställd.

Eva sa...

Tack Karin 2! :-)

/Viggo 2 aka Eva

Anonym sa...

Bra plan! Ibland behöver man verkligen vara Viggo på mitt jobb. Eller Matthew Mconaughey. Jag ganska säker på att han inte skulle gnissla tänder och muttra: jag ska inte bli arg. Jag ska vara saklig när något pucko tycker att jag är the hired help. Han skulle nog säga nåt som dude, chill och sen gå och surfa./pernilla