lördag 13 september 2008

Dofta som DNA

Jag hyser en obesvarad kärlek till parfym. Coco Chanel ska ha sagt att en kvinna utan parfym inte har någon framtid.

Jag har länge varit framtidslös och därför nynnat "No future for you, no future for me, No future, no future for you" (God Save the Queen) när jag besökt parfymdiskarna. För ingenting luktar speciellt gott på mig. Varje gång jag sprutar på mig något nytt och frågar vad T tycker, blir han tyst ett tag och säger "det luktar ganska svagt" eller "det luktar rätt sött". Inga stående ovationer, således. Och då köper man ju inte den dyra flaskan.

Men nu har det kommit något nytt. Företaget My DNA Fragrance utlovar en personligt utformad parfym, speciellt framtagen med hjälp av kundens DNA. Man skickar in en anmälan, skriver på några papper och skickar in sitt DNA. Alla som sett CSI vet ju hur man gör...

Tillverkar de då parfymen av mitt DNA-prov? Nej! "Your DNA sample is processed into a numerical sequence similar to a social security number. No one can use this code to deduct any genetic information. Your DNA is used as the blueprint to create a one-of-a-kind fragrance from your genetic code. No two people have the same genetic sequence. Therefore, no two fragrances can smell alike. Your genetic sequence has no genetic information regarding your health, your ethnicity or ancestry, or any information that can be used for identification purposes."

Intressant. Jag undrar om det funkar?

3 kommentarer:

Anonym sa...

Kan inte du pröva?? Jag har lust själv, men jag törs inte. Du är mycket modigare.

Anonym sa...

Karin 2 skulle jag ju heta!

Eva sa...

Jag tycker att det här är en typisk kompisgrej. Kan vi inte testa tillsammans?