torsdag 31 december 2009

Om vår tids syn på kvinnor och män

I Expressen i dag listas 00-talets största nöjeshändelser. På sjätte plats kommer Nipplegate från 2004:

"Justin Timberlake och Janet Jackson uppträdde i Super Bowls halvtidsshow. När Justin kom till textraden "I'm gonna have you naked by the end of this song" slet han tag i Janets skinnjacka och hon flashade sitt högra bröst. Den silverbeklädda bröstvårtan syntes i 56 hundradelar och kostade tv-bolaget fyra miljoner i böter. Janet bokades av från Grammy-galan efter händelsen, de amerikanska tv-bolagen började sända alla galormed fem minuters fördröjning - medan Justin Timberlake blev en av 2000-talets största manliga soloartister."

Ja, men det är ju i USA, säger ni kanske. Jovisst, men...

I Sverige har vi en duo som syns ofta på tv, två småslitna snubbar runt 35 som tillåts göra vilka tv-program som helst i stort sett. Inget är för lågt och för löjligt. Nyligen producerade de ett program där gamla klasskamrater till en av dem(män naturligtvis) skulle visa sina könsorgan genom hål i väggen. Därefter skulle han gissa vem organen tillhörde. En sorts underlivsmemory.

Detta fick en viss uppmärksamhet i media. En viss. De flesta ryckte på axlarna, för det var ju bara för fånigt. Javisst, men tänk om jag som kvinna skulle ha suttit och försökt para ihop snippor med mina gamla klasskompisar? Jag hade blivit avskydd, bespottad, utskämd för livet. Folk hade lagt hundbajs i brevlådan. Jag hade tvingats emigrera, byta namn och plastikoperera mig.

Och vilka är det som blir utskämda efter akter mellan lakanen i serier som Big Brother och Paradise Hotel? Inte är det killarna man kan läsa om på löpsedlarna dagen efter.

Män och nakna kroppsdelar = coolt
Kvinnor och nakna kroppsdelar = skamligt

Vi har långt att gå innan vi upppnår jämlikhet på det här planet. Faktum är att jag tycker att utvecklingen gått bakåt de senaste åren.

För övrigt är jag övertygad om att Tiger Woods kommer att anses attraktiv en bit in på 10-talet. Kom ihåg var ni läste det först.

Inga kommentarer: