torsdag 16 oktober 2008

Beståndet av orangutanger krymper drastiskt

I dag på lunchen började jag prata med en man som är vd för en av Sveriges största djurparker. Ja, vi deltog i en kurs i ett helt annat ämne, så det var ingen jag kände sedan tidigare. Han berättade att antalet orangutanger i världen halverats på bara två år. Det finns endast 3 000-4 000 kvar nu, vilket beror på skövlingen av regnskogen.

Det finns därför en kille som arbetar med att koordinera liven för alla orangutanger i djurparker i Europa. Samtliga är chipmärkta och han har en femtonårsplan för varje individ. Först graviditeten, sedan stannar orangutangbarnen hos sin mamma i fyra år tills hon stöter bort dem, och sedan kan de placeras i olika apreservat.

Det här är för övrigt ett fenomen som gäller alla utrotningshotade djurparksdjur. I dag fungerar djurparkerna alltså som genbanker och parningscentraler. Hårresande men fascinerande.

Frågan är bara: Vad ska man göra? Kan jag som privatperson göra något?

(Nota bene: Jag satt och åt medan jag fick denna information, och hade följaktligen inget anteckningsblock, så vissa uppgifter kanske inte är hundraprocentigt korrekta)

Inga kommentarer: