onsdag 6 april 2011

Gott med saffran och borlottibönor

De flesta svenskar verkar ha förstått att det är nyttigt med bönor. Tyvärr finns dock en vanföreställning om att det skulle vara besvärligt att laga till bönor, linser och ärtor. Själv äter jag baljväxter för att det är gott och enkelt att laga till.

Det här receptet som jag fått från tv:s program Toppform är bra:
Pasta med borlottibönor
Ingredienser
Beräknat för 2 portioner
250 gram borlottibönor, kokta (jag brukar ta en burk som jag köpt på Hemköp)
2 matskedar olivolja
2 klyftor vitlök, finhackade
1 röd chili, finhackad (man kan ta lite sambal oelek i stället)
1 deciliter vitt vin (jag köper billigt matlagningsvin i mataffären)
2 sardeller, finhackade
0,5 gram saffran
Ett par soltorkade tomater, grovt hackade
Salt & peppar
1 knippa persilja, finhackad
140 gram pasta

Gör så här:
Börja med att koka pastan. Medan den sköter sig själv fräser du vitlök, chili, sardeller och soltorkade tomater i olivoljan i cirka en minut på svag värme. Tillsätt Borlottibönorna och låt dem bli varma. Smaka av med salt & peppar. När pastan är klar rör du ner den i bönorna så att allt blandas väl. Strö över persiljan.

Som så ofta i recept saknas ett moment i arbetsbeskrivningen. Jag antar att vinet ska i när man fräst vitlöken m.m. Så gör jag i alla fall, jag låter vinet puttra med det andra en liten stund innan jag tillsätter bönorna.

Nom nom!

3 kommentarer:

Blogoholic sa...

Det lät gött. Det snor jag rakt av.
Tack.

Anonym sa...

mumsigt för mej, minns då jag fixade 3 olika rätter för att alla skulle äta, men fadern torde nog ta extra mackor på kvällen.
korvens älskare= Totte

Eva sa...

Jo, jag kan tänka mig att farsan skulle lassa in mackor på kvällen. :-)
Men annars är det här ett bra recept om man vill prova bönor och minska på köttet. Man tänker inte "var är köttet?" direkt. Det är matigt.