tisdag 19 januari 2010

Med känslokyla kommer man långt - tyvärr

I dessa konsten-att-vara-snäll-tider finns det äntligen någon som talar klarspråk. Mats Gabrielsson, en av Sveriges mest framgångsrika företagare, kom med ett oväntat utspel i TV4 i söndags:

"Alla som är framgångsrika är psykopater. Jag är en psykopat. Det gäller bara att ha lite empati så man kan överleva."

Hans definition av psykopat kan diskuteras. Men svin klarar sig bra. Alltid. Kanske dör de ensamma, men det spelar kanske inte så stor roll då. Sorgligt men sant. Jag trivs med att vara snäll, men jag vet å andra sidan inte hur det känns att sakna empati. Det kanske skulle vara skönt?

Läs artikeln i Aftonbladet.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Han tyckte kanske att det är spännande att vara psykopat. Jag har i alla fall läst att höga chefers hjärna fungerar annorlunda än svenssons. Dom kan samla in uppgifter och kan mycket effektivare utesluta det som inte är relevant.
Mona

Eva sa...

Ja, han tyckte förmodligen att det var häftigt.

Det finns många typer av personlighetsstörningar. Kanske används uttryck som psykopat och psykopati något slentrianmässigt.

Narcissistisk personlighetsstörning tex är nog väldigt vanligt.

Annika sa...

Psykopater - eller människor med psykopatiska drag - lär vara överrepresenterade på ledande befattningar. Med tanke på Mats G:s självinsikt så tror jag inte att han är renodlad psykopat. De brukar inte ha någon självinsikt utan skyller allt på andra.

Vissa forskare hävdar att det är en missuppfattning att psykopater saknar empati. De förstår mycket väl hur andra känner, och använder detta för att manipulera. Däremot saknar de samvete. Nästan ännu läskigare...

Eva sa...

Jag tycker att begreppet empati är något diffust och det används många gånnger alltför slarvigt.

Och jag tror att det där med saknat samvete kan stämma, för om psykopaterna inte hade förstått hur andra kände hade de inte klarat att manipulera andra.

Anonym sa...

Hey, I am checking this blog using the phone and this appears to be kind of odd. Thought you'd wish to know. This is a great write-up nevertheless, did not mess that up.

- David