torsdag 14 april 2011

Intervjuad i Sydkoreansk tidning

I dag har jag blivit intervjuad av Jeong In Yoo från The Kyunghyang Daily News i Seoul. Jag befann mig på Arbetsförmedlingen och blev tillfrågad om jag ville svara på några frågor om hur det är att vara arbetslös i Sverige. Jeong In Yoo hade tolk med sig. Hon talade visserligen bra engelska, men det var värdefullt med en tolk med insikt i både det svenska och det koreanska samhällssystemet.

Tydligen ligger arbetslösheten på ungefär samma nivå i Sydkorea som i Sverige. Många förlorade sina jobb vid den ekonomiska krisen 2008 och en stor koreansk bilindustri gick omkull för inte så länge sedan.

I Sydkorea pågår en självmordsvåg bland dem som förlorat sina jobb. Det finns visserligen en sorts a-kassa där, men den är väldigt låg. Så det är svårt att klara sig som arbetslös. Det går snabbt att bli utblottad. Har man till exempel barn som studerar, kostar ett år på universitetet ungefär 70 000 kronor per år.

Jeong In Yoo tyckte att det var märkligt att det inte blir uppror i Sverige när stora industrier avskedar folk, och hon tyckte att folk verkar ta besked om massuppsägningar med relativ ro.

Jag försökte ge en rättvis bild av hur det är att vara arbetslös här och hur arbetsförmedlingen fungerar. Jag sa att jag har gott hopp om att hitta ett jobb eftersom jag har utbildning, erfarenhet och bor i en stor stad. Men jag sa också att det är betydligt svårare för människor som bor i till exempel Norrlands inland, unga människor och alla som just examinerats från sina utbildningar. Jag uttryckte även min tacksamhet över det svenska utbildnings- och studiestödssystemet som ger även människor från arbetarklassen (= såna som jag) möjlighet att studera.

Jeong In Yoo ställde frågor om hur det fungerar om man blir sjuk här. I Sydkorea har man inga sjukvårdsförmåner om man inte är fast anställd, så en sjukhusvistelse kan bli en dyr historia. Jag sa att vi har ett bra skyddsnät om man blir sjuk i Sverige, men att det inte är vattentätt och att många människor vägras ersättning från Försäkringskassan trots att de är väldigt sjuka.

Att prata med människor i andra länder ger verkligen perspektiv på tillvaron. Jag ska få artikeln på pdf när den publicerats.

PS. Jeong In Yoo trodde att jag var "in my twenties". Hon återkom till det flera gånger. Jag sa att jag har mina gener att tacka för att jag ser ung ut. Fast det beror nog lika mycket på underhudsfettet och bra smink, hehe.

4 kommentarer:

Frida Fleischer sa...

Jag gillar formuleringen "alla som just examinerats från sina utbildningar", det är så passivt! Som att de gärna skulle vilja vara kvar men hårt och kallt blivit avklippta och utkastade och nu måste möta den hårda världen.

Kul att du har en blogg! Textjunta snart?

Pernilla sa...

Vad coolt att bli intervjuad bara så där ändå :-)

Eva sa...

Jo, hehe, jag tror att den passiva formuleringen är en efterdyning av att jag satt och pratade ganska formellt på engelska i dag. Satt och försökte låta seriös när jag pratade om ersättningsnivåer i a-kassan och sånt.

Jag kände det nog delvis som att jag blivit avklippt och utkastad när jag lämnade universitetet. Fast bara delvis, för jag började undervisa där efter examen.

Anonym sa...

Och nu vill jag veta när du lägger ut fotot av ANKORNA på bloggen! :-)
/Karin