tisdag 4 januari 2011

Hyacintbonanza

Ni som någon gång funderat på vem det är som köper alla julblommor till reapris efter nyår får här svaret: Det är jag.

Finns det någon angenämare doft än den som sprider sig från en hyacint? Jo, det finns det kanske, men jag tycker att det är så mysigt med dessa blommor. Och amaryllisar.

Som barn luktade jag faktiskt sönder en hyacint. Jag drog in doften så häftigt att blommorna rasade.

När jag "eftersäsongsshoppar" siktar jag in mig på julkrukor som inte ser så juliga ut, enkelt röda eller svarta med guldstjärnor. Nu har dock maken börjat omnämna hemmet som ett "hyacintinferno", så de tre hyacinter för trettio pix som jag köpte i en kiosk vid Fridhemsplan i eftermiddags får bli säsongens sista.

En helt annan sak: Min fd kollega Torbjörn har skickat en liten film med nära-ögat- och i vissa fall nära-döden-upplevelser. Fascinerande. Jag sitter mest och gapar.

2 kommentarer:

Marie-Ann sa...

Älskar också doften av hyacinter. Den doften eller liljekonvaljer, syrener slår det mesta.

Eva sa...

Absolut, håller med.