lördag 21 augusti 2010

Om förkylning och jordens resurser

Jag har legat nedbäddad med feber, halsont och snuva i några dagar. En ruggig men typisk, och förmodligen helt harmlös, förkylning. Jag orkar inte sitta uppe särskilt länge, men jag känner att jag måste tipsa er om en artikel i dagens DN: I dag tar jordens resurser slut.

Det är väl ingen hemlighet att vi konsumerar mycket än jorden ger i avkastning. Det är dock oroväckande  att vi redan i dag har förbrukat alla de resurser som jorden producerar i år enligt Världsnaturfonden och nätverket Global Footprint i USA, som arbetar med att ta fram statistik för hur mänsklighetens så kallade ekologiska fotavtryck ska uppskattas. Förra året inträffade motsvarande datum i september.

Jag känner mig sjuk. Och skrämd. Några lösningar har jag dock inte på lut. Nu väntar sängen igen. Over and out!

Inga kommentarer: