onsdag 18 juli 2007

En ny sorts glass?

Så här på sommaren vill man gärna äta mer glass än vanligt. Det finns så många goda sorter och märken att testa och det smakar ju så bra.

Annat var det när jag växte upp. Då var det GB som i stort sett hade monopol på utbudet, i alla fall där jag bodde. Så när daimstruten, eller dajmstruten som den hette på den tiden, introducerades för en massa år sedan kändes det som en smärre sensation.

En gång när jag var sjuk och hemma från skolan bad jag min mormor att gå till affären och köpa en strut åt mig. Hon var borta både länge och väl, och när hon kom hem var hon smått förtvivlad.

- Det fanns ingen sån där glass. Både jag och kassörskan letade både länge och väl, och vi hittade ingen!

Jag fann det mycket konstigt. När jag senare hittade inköpslistan såg jag att mormor prydligt skrivit BAJSTRUT på den.

Vi hör väldigt dåligt i min familj. Och jag skyndade mig att slänga papperslappen.

Inga kommentarer: