tisdag 31 juli 2007

En krossad dröm




Under en tid har jag haft en seriös affärsidé. När jag var i Ljubljana för en tid sedan fick jag syn på en sorts barnvagnar som jag aldrig sett i Sverige. Ok, jag är långt ifrån en barnvagnskonnässör, men trebarnsmamman Katarina hade heller inte sett något liknande förut. Det var en korsning mellan trampbil och barnvagn. När man tröttnat på att skjuta på kan man koppla loss handtaget och låta barnet trampa runt själv. Form och funktion. Roligt men praktiskt. Och detta tilltalade oss. Katarina och jag beslöt oss för att börja importera dessa vagnar från östländer och sälja i Sverige via nätet. Jag tillbringade ett antal timmar med att försöka hitta information om dem på nätet. Och jag låtsades fotografera en midsommardansuppvisning i Lettland bara för att kunna smygplåta små barns fortskaffningsmedel.

På bröllopet i lördags träffade jag en av Irenes gamla vänner från tiden på tingsrätten i Södertälje, en sprallig snubbe som brukade hälsa alla sura tanter med ”God morgon, alla ruggugglor!” Det visade sig att han och hans polske pojkvän under en tid importerat barnvagnar och att affärerna numera går uselt. Tidigare kunde man tjäna fyra laxar per vagn, men nu har de stora barnvagnsdrakarna tagit över marknaden totalt och man kan i bästa fall tjäna ett par hundringar per vagn. Snark. Man kan anta att den dåliga marknaden gäller även "våra" vagnar.

Så nu behöver jag en ny affärsidé. Någon som har ett tips?

Inga kommentarer: