söndag 29 juli 2007

Alltid, överallt och hela tiden

Jag har gått två mycket intressanta kurser under sommaren. Båda har gett mig mycket, både som privatperson och yrkesmänniska. Jag har fått några kickar helt enkelt.

På den ena kursen, Jakten på den kreativa impulsen, hade vi författaren och poeten Inga-Lina Lindqvist som ledare. Hon är spännande person på många sätt, och efter den kursen går jag ständigt och repeterar följande mantra för mig själv:

"Jag är en skrivande människa. Alltid, överallt och hela tiden."

Det funkar jättebra de dagar jag inte tycker att jag varit så produktiv. För den rent fysiska delen av skrivandet är en så liten del av processen. Jag håller ju på med mina texter när jag är i tvättstugan, när jag sitter i tunnelbanan och när jag pysslar med blommorna. En självklarhet kan tyckas, speciellt för en människa som jag som faktiskt hållit föreläsningar om skrivprocessen. Men jag behöver påminnas ibland.

Kom igen nu kompisar, nu säger vi det i kör:

"Jag är en skrivande människa. Alltid, överallt och hela tiden."

Inga-Lina Lindqvist intervjuas i dagens SvD.

Inga kommentarer: