söndag 22 maj 2011

Om att sitta still och bara blunda

På varsin balkong i huset mittemot sitter tre kvinnor och gör ingenting. De har tagit av sig nästan alla kläder och har vänt så stor del av sin kropp som möjligt mot solen. Sedan sitter de där, timme efter timme efter timme. Och blundar. För mig är det helt obegripligt.

Inte så att jag föraktar lättja och tycker att man nödvändigtvis måste göra någonting produktivt hela tiden. Men om jag ska vara utomhus en lång stund vill jag promenera, kolla på saker, sitta på en uteservering med en kopp kaffe, läsa en bok eller åtminstone prata med någon.

Jag hoppas att de smörjt in sig ordentligt.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Jag tycker inte att det är ett konstigt beteende, inte i vårt solfattiga land. Förmodligen har dessa kvinnor, som så många andra i Sverige, ett stort uppdämt behov av sol. De sitter och suger i sig de sköna sköna solstrålarna och liksom ackumulerar solen inför det mörka vinterhalvåret. Självklart ska man smörja in sig ordentligt, men ska heller inte glömma att vi behöver sol och D-vitamin.

/Karin

Eva sa...

Jo, vi behöver självklart sol och D-vitamin. Men behöver man vara orörlig och totalt inaktiv en hel dag för det?

Annika sa...

Jag tycker det låter jätteskönt! Men kanske max en timme. De kanske sov? Eller småpratade med varandra, eller lyssnade på radio? Annars blir man ju snyggare brun om man rör på sig, fast man vill ju inte gå runt på stan i bikini...

Eva sa...

Nix. De här damerna gör absolut ingenting. Ingen musik, inget prat, ingenting. En av dem har ett barnbarn som kommer dit ibland. Och så sitter de tysta och gör ingenting. (Ok, jag tittar inte på dem hela tiden, knappt alls egentligen, nånting säger de väl ibland)

Anonym sa...

De sitter väl inte så där hela dagarna. Så ofta har du väl inte sett dem?

/Karin