torsdag 5 maj 2011

Fortsatt jobbsökarcirkus

Jag önskar att jag hade någonting roligt att förtälja. Men man kan väl sammanfatta min situation med att jobbsökarcirkusen fortsätter.

Det brukar sägas att män är mer benägna än kvinnor att söka jobb där de inte uppfyller alla kriterier, och underförstått har större chanser att få jobb. Det kanske är så, men i min bransch, där vi skriver eller kommunicerar med människor på annat sätt, ger det inte speciellt mycket att vara kaxig och söka jobb där man inte har erfarenhet och utbildning för allt. Oftast räcker inte ens det. Man kommer inte på intervju fast man kanske har gjort exakt samma saker som beskrivs i annonsen. Kanske beror det på att man har ett typsnitt som inte faller rekryteraren i smaken, eller på att man har fel kön, eller kommer från än stad där den rekryteringsansvarige haft tråkigt en sommar för femton år sedan.

Jag var på en intervju i går. Det var trevligt men jag får inte jobbet.

Som jag skrivit tidigare har många arbetsgivare slutat höra av sig när rekryteringarna är klara. Så nu har jag börjat skriva tack-mejl till dem som faktiskt gör det. Det betyder mycket att kunna lägga saker till handlingarna och gå vidare.

Jag är ganska trött på det här nu.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Ge inte upp! Din dag kommer! Kramar från Ann-Marie

Pernilla sa...

Jag förstår verkligen att du ledsnat/pernilla

Anonym sa...

trägen och tiden ska nog fixa allt

Annika sa...

Om man jämför med en fotbollsmatch så brukar det lag som har många chanser alltid få in ett mål till slut. Så det är snart din tur, det ligger i luften!