onsdag 15 oktober 2008

Tvätta händerna, puckon!

SvD skriver i dag att en fjärdedel av de brittiska pendlarna har bakterier från avföring på händerna, som skulle kunna orsaka diarrésjukdomar. Det visar en ny studie från London School of Hygiene & Tropical Medicine.

Men hallå, är ni förvånade eller? När jag går på toaletten på min stampub brukar jag iaktta de andra besökarnas handtvätt eller avsaknad av densamma. Jag har inte studerat fenomenet vetenskapligt men vågar påstå att mer än hälften av de manliga besökarna hoppar över handtvätten. Hittills har jag inte noterat en enda kvinna som struntat i det.

Redan 1847 visade en ungersk läkare att dödsfall kunde undvikas i barnsängen om vårdpersonalen tvättade händerna mellan förlossningarna. Så det är inget nytt att det är bra att skölja bort illasinnade bakterier.

Hur tänker man när man struntar i handtvätten? "Ja, men det handlar ju bara om min snopp, och den är ren och fin!"? Eller?

Kom igen nu! Nu sjunger vi!

"Tvätta händerna när du är riktigt glad. (klapp, klapp) Tvätta händerna när du är riktigt glad. (klapp, klapp) Du kan också glädja andra som på denna jorden vandra,
tvätta händerna när du är riktigt glad. (klapp, klapp)"

1 kommentar:

Anonym sa...

tvätta händerna är bra men att efteråt torka de torra är lika viktigt, det vet de som jobbar med vård, tänk på att under ringar samlas det mycket bakterier.
renlig med måtta, låt ej saker gå till överdrift.
ingen lortfia