onsdag 16 februari 2011

One size fits nobody

Som arbetslös ägnar jag mig i princip dagligen åt en syssla som håller på att göra mig tokig, nämligen att sitta och fylla i oändliga elektroniska ansökningsformulär till olika arbetsgivare och rekryteringsfirmor. I nio fall av tio försvinner väl formulären olästa ut i cyberrymden efter att jag tryckt på skicka-knappen. Jag bär ständigt på en obehaglig känsla av att jag kanske inte fyllt i allting ordentligt fast jag slitit hårt med det. För att gå in och kontrollera uppgifterna och ändra sina meriter kan man ju inte alltid.

Formulären är sällan anpassade för det jobb man söker eller ens den bransch man vill arbeta inom. I söndags sökte jag ett jobb och skulle skulle som vanligt ange mina arbetslivserfarenheter. Rubriken jag valde var Kultur, media och design. Under den fanns yrken som journalist och informatör, vilket är helt okej. Andra yrken var inte lika klockrena. Man kunde välja förlagsredaktör men inte webbredaktör eller redaktör för en tidning. Hur många webbredaktörer går det egentligen på varje förlagsredaktör? Ska jag välja det totalt missvisande yrket förlagsredaktör eller strunta i att nämna mina redaktörserfarenheter? Och sedan när är "Nöje och sport" ett yrke?

När man ska ange sina språkkunskaper är alternativen ofta urdumma. Alternativen är ofta nybörjare, bra, ganska bra eller mycket bra. Problemet är att jag knappast kan skriva att jag är nybörjare i tyska när jag började läsa det 1983. Vad är det för fel på alternativet "grundläggande kunskaper"?

I dag har jag suttit och fyllt i mina arbetslivserfarenheter i ett knöligt formulär där jag fått ständiga kommentarer som "FYLL I DINA UPPGIFTER NOGGRANT!". (Jotack, jag försöker verkligen!) Och varje gång jag försökt fylla i datum för mina anställningar har det varit omöjligt eftersom rutorna för datum var tomma. Jag har i stället fått upp en ilsket röd ruta med texten "DU MÅSTE FYLLA I DATUM OCKSÅ!"

Att fylla i ett formulär tar cirka en till två timmar. Då spelar det ingen roll att jag har läst 100 poäng i svenska, har gått kurser för att skriva bra meritförteckningar och dessutom jobbat länge med att skriva. För formulären hakar upp sig, krånglar och man vet inte alltid var i processen man befinner sig, eller ens om man är klar när man fyllt i allt.

När jag nyss loggade in för att kontrollera att allt stämde med min senaste ansökan fick jag upp ett pyttelitet meddelande i cirka sju punkter: "Du har ingen aktuell ansökan". Har jag lyckats skicka ansökan eller inte? Dessutom stod det i annonsen att man måste ange ett visst referensnummer för ansökan. Men det fanns ingenstans i formuläret där man skulle skriva det.

Nu vädjar jag till alla arbetsgivare: Sluta upp att anlita rekryteringsfirmor med usla formulär. Det är inget fel med en vanlig ansökan och ett vanligt cv. Låt oss stoppa alla plågsamma formulärförsök!

2 kommentarer:

Anonym sa...

så trist för alla som måste kämpa för att få sig ett jobb

Anonym sa...

sök jobb hos rekryteringsfirmor, kanske du kan ändra alla tokigheter