torsdag 18 oktober 2007

Dockor med kläder


I större delen av mitt liv har jag fascinerats av klippdockor och jag samlade länge på dem i barndomen. Det var alla möjliga sorters dockor, inget var fel i min samling bara det var en figur som man kunde klä på. I veckotidningen Året runt publicerades i varje nummer en klippdocka med ett känt ansikte, men den enda jag med säkerhet minns att jag hade var Göran Fristorp. I Aftonbladet hade man också klippdockor på den tiden, fast de föreställde kända politiker. Jag hade Per Ahlmark.

På sajten Stardoll.com kan man stajla sin egen docka med kläder, smycken, bakgrundsmotiv och annat. Betalar gör man med stardollar-valutan. När man registrerar sig får man 25 sådana och kan köpa en jacka för 8 och en klänning för 5 och liknande. Sedan kan man köpa fler med mobilen. Att man kan köpa kläder som det står I love Darin och Hilary Duff är väl ett tecken på att stjärndockesajten riktar sig till en ehrm... yngre åldersgrupp.
Bilden föreställer John Travolta, en av de kändisar man kan klä på. Inte hundraprocentigt likt, va?

Inga kommentarer: