söndag 11 september 2011

Helg i Klippan



Det är söndagkväll och jag sitter på ett tåg som ska ta mig från Skåne till Stockholm. Vi har varit nere i Klippan över helgen för att fira två kompisar som fyllder 50. Trippen har varit trevlig, men tyvärr har jag blivit dunderförkyld. Så dålig att jag fick lämna festen alldeles för tidigt.

Egentligen är det inte konstigt att jag blir förkyld. Jag sitter i kollektivtrafiken i flera timmar varje dag, plåtburkar på hjul och spår där bakterierna frodas bland hundratals människor. Sedan har nästan alla på jobbet barn på dagis, och där cirkulerar ju förkylningarna så här års. Och så går jag på gymmet där massor av människor svettas ihop.

I Klippan stänger affärerna tolv eller ett på lördagar, som i Skellefteå på 70-talet. Man hinner ju knappt stiga upp och ta sig till stan innan allt stänger. Fast det är trevligt där ändå.

Inga kommentarer: