söndag 18 september 2011

Gott med rabarber och kyckling

I går gjorde jag en gammal favoriträtt till middag - rabarberkyckling! Perfekt om man har en massa rabarber men tröttnat på att göra paj och kräm.

Receptet kan tyckas en aning märkligt. Förutom kyckling och rabarber innehåller det bland annat vitlök, sambal, grädde och honung. Men det blir jättegott. I receptet tipsar de om att man ska ha färskpotatis till, men det har jag svårt att förstå. Ris eller mathavre eller möjligen ris blandat med quinoa skulle jag säga är det givna tillbehöret. Slarva inte med honungen, då blir det för syrligt. Och jag brukar inte ta vispgrädde utan mellangrädde eller matlagningsgrädde, för det blir gott ändå.

Ingredienser
4 port
500 g kycklinglårfiléer
1 tsk salt
Smör
3 dl rabarber i bitar
2 dl vispgrädde
1–2 msk honung
2 msk konc kycklingfond
1/2 tsk sambal oelek
1 pressad vitlöksklyfta
1/2 dl hackad gräslök

Gör så här
Sätt ugnen på 225°. Salta kycklingen och bryn den i smör i en stekpanna. Lägg kyckling och rabarber i en ugnssäker form. Vispa ihop övriga ingredienser och häll det i formen.
Tillaga i mitten av ugnen ca 15 min. Garnera med gräslök. Servera med färskpotatis eller ris.

Om du vill se en inspirerande bild finns den här.

1 kommentar:

Anonym sa...

har gjort detta förr, toppen gott, varför frös jag inte in mer rabarber i sommar, ack ack, kanske man kan prova med syrliga äpplen och lite lingon tillsamans ? tipsa på
mamma