fredag 3 april 2009

Bigfoot strikes again

- Eller 8 ½ - mer än bara en filmtitel

Om jag kunde resa tillbaka i tiden, till den tid när jag precis börjat köpa mina saker för egna pengar, och ge mig själv ett gott råd så skulle det vara att köpa bra skor.

Jag ser mig omkring på stan och ser tonårstjejer hasa runt i ballerinaskor med 5 millimeter tjock sula, eller ännu värre i nån sorts öppna mjukistofflor som är så lätta att de måste spänna fötterna vid varje steg så att inte "skorna" trillar av. Jag får lust att säga åt dem, tala om hur mycket problem de kan få när de är dubbelt så gamla, hur ont de kan få och hur fula fötterna kan bli. Visst, man kan ha fjantiga skor på sig en dag när man bara går mellan skrivbordet och kaffebryggaren, men inte om man traska någon längre sträcka.

Som ung hade jag storlek 41. Nu är fötterna nedtrampade och jag behöver minst 42. I går gick jag till en tantskoaffär i Gamla stan och fick precis ner mina svindyra iläggssulor (formerly known as hålfotsinlägg) och fötterna i ett par röda skor i strl 8 ½. Vad är det då? 43?

Jag köpte dem. 1500 spänn fattigare. Men de kommer att hålla länge. Och de är faktiskt fina.

Så än en gång, tjejer: Köp så bra skor som du bara har råd med. Det lönar sig i längden.

4 kommentarer:

Anonym sa...

så sexit med röda dojor

Anonym sa...

Me like! :-)
Erika

Sunkan sa...

Jag var med när de införskaffades. Gissa vilka skor som drog till sig mina ögon? Jo, dessa röda godingar.

Karin sa...

Jätteläckra röda skor! Hoppas du har på dem på långfredag så jag får se dem IRL. :-)