lördag 3 januari 2009

Kriser bedövar snarare än stärker

Friedrich Nietzsche (1844-1900) vägrade trots sin dåliga hälsa att se sig själv som ett offer. Han myntade i boken Avgudaskymning den berömda frasen "Det som inte dödar mig gör mig starkare". Graden av glädje beror enligt honom på graden av lidande en människa klarar av att utstå. Lidandet blir en nödvändighet för att över huvud taget kunna uppleva lycka.

Själv hävdar jag att det är fel. Man blir inte starkare av att förlora sitt hem, sin älskade eller sitt jobb. Men man blir luttrad, van, bedövad och redo att möta nästa kris i livet. Den som hamnat på botten vet att hon kommer att nå vattenytan igen. Och sjunka igen vid ett annat tillfälle.

Starkare blir man att utföra arbetsuppgifter som man inte provat förut och sedan klara av dem, av att lära sig nya saker i möten med andra, och av att upptäcka att hemska saker drabbar alla någon gång. Starkare blir man också av sann vänskap och kärlek från andra människor och djur.

3 kommentarer:

Anonym sa...

bra sagt,upp och ner är livet för de flesta, men några har det svårt, svårt att alltid kunna hjälpa, därför ska man glädjas, när en eget liv , flyter, kanske inte i rosen rött men i rosa, vardags lunken är fin.
Trivsel Petter

Anonym sa...

Bra skrivet. /Karin

Annika sa...

Imre Kertesz, Nobelpristagare i litteratur och överlevare från Auschwitz, hävdar att tiden i koncenrationslägret gjorde honom till en lyckligare människa. "Det är en plikt att vara lycklig" har han sagt. Med tanke på det han genomlevt och hur han tacklat det så beundrar jag honom oerhört, och respekterar hans slutsats.

Jag ger dig rätt i det du skriver. Samtidigt kan jag berätta att min största kris någonsin som i mitt vuxenliv gjort mig mer öppen och mindre rädd. Det är ändå högst osannolikt att det kan bli lika illa, så jag kan köra på lite mer. Det är min erfarenhet. Kanske är det så att var och en måste hitta sitt sätt att tackla kriser, och att det är olika varje gång. Det finns fortfarande saker som jag inte vet om jag skulle klara, framför allt om det hände min son något riktigt allvarligt. Men det vet man inte förrän det händer.

För övrigt är det alltid skönt när någon säger emot klyschor som "Det som inte knäcker dig gör dig starkare".